Saturday, August 6, 2011

kenapa mintak posting kat penang??

sepanjang aku mengajar kat penang kire-kire macam dah sebulan lebih, ramai yang selalu dok tanye soalan-soalan macam:

1. orang penang ke?
jawapan : taklah. orang terengganu

2. eh? dah tu kenape mintak penang?
jawapan : akan diterangkan jap lagi..

3. why you chose penang? dont you know the living cost in penang island is higher than mainland?
jawapan : i love living in the city who crowded by people so that i dont feel like live alone by myself.. ;)

4. tinggal kat mane? ulang alik seberang ke?
jawapan: taklah.. sewa umah kat flat depan sekolah je..

5. munie dah ade kete? (soalan ni rase cam sucks jek! aku kan baru posting, mane nak cekau beli kete)
jawapan: belom.. (~~")

6. munie tak nak beli kete ke?
jawapan: mesti nak. tengok lah tahun depan ke. (sibuk je tau.. suke2 aku lah nak beli ke tak nak beli ke... sigh~)

7. tak takot ke dok umah sewa sorang2?
jawapan: ~speechless~ (dalam kubur pon sorang2 kan? hahaha... oke. jawab dalam hati jek)



balik semula ke soalan no 2. kenape aku pilih posting kat penang..
mase isi borang penempatan online, aku mintak penang 1st choice 2nd terengganu..
pastu aku tukar mintak wilayah persekutuan 1st choice 2nd terengganu..
malangnya bile aku check untuk gi interview.. sistem tak update pilihan yang aku dah kemaskini tuh..
maka, maintain lah pilihan aku penang no 1.

apa lah yang ade kat penang ni sampai aku sanggup gamble pilih penang as the 1st choice kan..
setakat ade komtar, bukit bendera, feringgi, jeruk kelubi best, rumah pramlee dan lain2..
ape yang aku maksudkan.. aku tak tau pon tempat2 yang aku sebut tuh before posting...

yang aku tau.. umah along aku kat teluk kumbar tu jek..
sebab dia mengajar kat sekolah rendah area teluk kumbar..
then, dengan harapan aku boleh duduk umah dia kalo dapat penang, aku pon gamble lah mintak penang..
yang kusangkakan panas sampai ke penang, mendung redup2 angin sepoi2 bahasa di tengahari.. along aku cakap dia dah boleh pindah kuarters TUDM kat tanah besar..
;( aku dah mula cuak.. kalo aku dapat penang camne kan?

eh melalut pulak..
jadi the main reason why i chose penang was because of my sister and her family stay there.
aku dah serik tinggal berjauhan dengan family dekat 6 tahun..
2 tahun kat matrik pahang..
4 tahun setengah kat batu pahat johor..
6 tahun takde saudara terdekat, aku rase cam seksa sangat..
cukup lah 6 tahun aku dok jauh-jauh ngan family..
that's why aku gamble jugak mintak penang..
walaupon aku tau taraf hidup kat penang tinggi yang amat..
tapi menurut kata member aku, kalo compare penang ngan KL..
living cost kat KL lagi la tinggi mencanak..
so, tak kesah lah..
sebab walaupon gaji aku tak lah banyak mane..
selagi aku boleh manage sampai akhir bulan.. kira okay la tu kan..

2nd reason kenape aku pilih penang..
sebabnye aku memang dari dulu jenis yang suke suasana bandar yang bising, ade lampu2.. rase cam "hidup"..
rase cam ade kehidupan lah..
pastu bile rase tertekan.. i can choose to balik kampung..
bila orang tanye kampung kat mane?
aku boleh jawab aku ade kampung...
hahaha...
tak macam certain-certain orang tu yang ade kampung pon kampung kat bandar besar cam Kampung Baru kat Kolumpo tu ker?
eh? tak de kaitan.. hahaha..

3rd reason kenape aku pilih penang..
sebab penang negeri kecik dan potensi untuk aku duduk di luar bandar adelah tipis.
bukannya aku tak leh duduk di luar bandar..
please jangan nak guna point ni untuk aim aku..
aku tak kata luar bandar tu tak bagus..
tak okey..
tapi scenerynya berbeza okeh..

reason ke empat adelah sebab...
banyak tempat shopping!!!!
enuff said.. hahaha


setakat tu je la dulu yang dapat aku pikir kenape aku pilih penang..
andaian-andaian yang kate aku nak pilih pakwe penang jadi husband tu tak benar sama sekali ye..
jangan dok memandai2..
hahaha..
k lah u oollls...
selamat berpuasa dan beribadah semua..
;)

p/s: umah aku kat masjid negeri.. kasi hint.. kot-kot lah nak datang beraya kan.. =)

No comments: