Saturday, September 10, 2011

excuses = alasan memanjang

dilahirkan dalam family yang menitikberatkan disiplin dalam setiap etika pekerjaan.
tak kira lah kerja yang macam mane pon.
waima nak basuh baju, kemas bilik, sapu rumah, nak sapu sawang bila, sapa yang kena kasi ayam makan, bukak pintu pagar dan lain-lain lagi..
pendek kata, kerja yang paling simple pon memerlukan disiplin yang tegar..
kalo sebut pasal disiplin, maknanya anda perlu komited dengan segala tanggungjawab yang telah dipertanggungjawabkan..
takde maknanya bila ayah dah balik check semua keje yang dia suh buat tadi tapi anda tak buat..
dah lah anda tak buat, anda dah prepare ngan seribu macam alasan..
takde maknenye heh.. takde maknenye..
disebabkan anda dah prepare ngan seribu macam alasan..
anda juga perlu bersedia dengan 1 libasan rotan atau paling teruk, berada dalam reban ayam selama sejam..
hohohoho.. sanggup ke?


disebabkan itu, aku memang pantang kalo orang yang suka bagi alasan ni..
nak-nak alasan yang diberi, tak kukuh langsung..
agak-agak lah kalo nak menipu/mengelat sekalipon..
aku bukan budak 5 tahun yang mudah percaya ngan tipu helah ko..
adoyaiiii..


kat dalam kelas pon same gak, memang ade jek alasan penat lah ape lah kalo aku suh buat latihan..
penat la cikgu, semalam saya tido lambat..
bila tanye kenape, dijawabnye sebab main game sampai 2-3 pagi..
lol~


tapi kalo aku mintak tolong gi cari cikgu/ hantar buku ke tempat aku..
rajen pulak dia kalo bab berjalan-jalan  neh..
lol~


ni yang aku rase nak sokong tindakan kerajaan syiorkan pendidikan teknik & vokasional dari form 1 lagi..
memang sesuai bebenor aku rase..
sesuai sebab dari umur 13 tahun , diorang dah tahu matlamat hidup diorang..
diorang blaja teori dan terus buat praktikal.
cuma yang aku risau/ takutkan.. fasiliti tak sehebat apa yang diteorikan dalam dasar tuh..
wallahualam~

No comments: