Monday, June 13, 2011

ingat suke-suke ke nak jadi cikgu?

mase kecik2 darjah satu umurnye baru 7 tahun...
cikgu tanye "munirah, awak nak jadi ape bile dah besar nanti"
pastu tergagap-gagap cakap nak jadi cikgu..
tapi selenge..
bila dah masuk pertengahan tahun, dalam buku autobiography ke mende ntah namenye buku tu..
aku taram tulis nak jadi akauntan..
pastu bile dah besar sikit, nak jadi penari profesional lah (sebab teruja tengok KRU dancer mase tuh.. hahaha)

oke. skip mase kat sekolah menengah sebab malas type panjang2..
bile dah sampai result SPM, tak keruan gile.
sebab result teruk kan..
tapi takdelah teruk gile..
tapi taklah se-gah budak2 zaman sekarang..
doblas tigablas A dapat macam maen tikam2 jek.. waaaahhhh gitu kan..
kadang2, aku terpikir betol ke budak2 ni bijak?
ke soalan makin senang?
ke teknik permarkahan makin nak bagi student lulus supaya tak nampak ketara kegagalan guru...
oppppsss... tu cite laen..
tak de kene mengena...

sambung balik... hurm..
dengan result pandang sekali dah jemu tu, mak aku suh aku apply cikgu maktab..
yer ler... kite ikutkan jek..
sebab hentam je lah..
malas nak pikir.. mase tu dapat result terus macam dah taknak sambung blaja dah..
hah! sampai ke situ aku pikir..
dah mintak.. mesti lah dapat kan...
dapat interbiu je lah..
hahaha...
dah le gi interbiu pon kene gi sendirik..
aku budget mak ayah aku malu kot nak hantar sebab anak dia gi intebiu bawak result cukup2 makan.. hahaha...

oke. mase ni aku mintak dan aku dapat sebab mak aku suh isi..
then mase kat matrik lak..
ni ade kes ni kat matrik.. kang cte panjang pulak..
skip jugak..
tapi still mintak cikgu.. sebab pe?
sebab mak suruh...
nasib baik takde intebiu..
dengan result nak kate bangga tak bangga jugak, leh ar masuk Fakulti Pendidikan Teknikal,UTHM..
kalo tanye sebab pe mintak UTHM, sebab ex ade kat sane.. muahahaha..

mase dapat masuk tuh, dah gile konon2 nak jadi bakal calon guru yang skema lah..
nak-nak mase masuk kelas tuh, aku antara yang tertua kan...
eleeeeeh, tua setahun je pon...
kire cincai la kan..
takde makne skema mamanye...
lepas cuti pertengahan semester 1, dah takde dah skema mama tuh..
hahaha..
sebab dah jumpa kekawan yang satu kpale..

mase jadi student kat FPTek tuh, selalu dok komplen pensyarah tak bagi syarahan pon...
lebih banyak kitaorang cakap daripada pensyarah cakap..
betol lah.. aku tak tipu...
minggu pertama, minggu kedua je kot diorang banyak cakap..
pastu balance lagi doblas minggu, semua kitaorang kene present kat depan..
kata cikgu!!! kene ar praktis cakap..
huuuuu~
pastu kalo ade lecturer yang tak berkenan, dok kutuk2 ar belakang cakap hish dia ni nak ajar ke tak..
asek dok cancel2 kelas jek..
hah! gitu kau.....
ni mase jadi student dulu..

yang tak minat jadi cikgu, terus berkobar nak jadi cikgu yang much better than pensyarah itu...
hahahaha..
nak-nak, aku lak kene ngan supervisor yang gitu-gitu..
ouch.. kenangan terusik lagi..
malas aku nak hengat2 lagi..
lagi lah berkobar2 kan..
KONOOOOOON!!!

then mase gi praktikal.. pon ade lagi dugaan..
yang ni dah ketentuan.. so taknak cakap apelah..
still trauma sampai sekarang...
pastu...
dapat pulak jadi cikgu ganti...
waaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaah!!!
yang ni nightmare i tell you..
dengan tak berpengalamannye...
aku mengajar..
pastu tiap2 hari keje gaduh ngan anak murid form 2...
form two beb.. form two!!!
baru nak masuk alam remaja dah pandai nak lawan2 cikgu..
aku sekeh kpale baru tau..
hahahaha..

neway, pokok pangkalnye bukan senang nak jadi cikgu..
pada adik2 yang baru nak bertatih jadi cikgu tuh..
atau akak2 abang2 yang nak apply DPLI ker... KPLI ker...
silelah perbetulkan niat anda sebelum habis pengajian...
kalo niat nak makan gaji buta..
baik berenti jek..
bagi peluang kepada orang yang betol2 nak jadi guru...
ade FAHAM????


p/s: entry kecewa sebab surat posting tak sampai2.. hahaha~ i mencik u key pi emm!!

No comments: