Friday, January 20, 2012

hormat pelajar supaya mereka tau hormat guru..

setiap kali pertama aku masuk ke kelas baru di tahun baru, 
aku ambik inisiatif untuk memperkenalkan siapa aku.. 
di mana aku belajar, berapa keputusan aku dapat, 
telling them who am i so that, there no doubts that they create behind my back..

the next aspect i told my students adalah nilai hormat antara satu sama lain..
di mana ayat cliche yang biasa aku gunakan ialah ...
"saya hormat awak sebagai seorang pelajar, tolong hormat saya sebagai seorang guru"
"kalo awak layan saya macam seorang patung, saya akan layan awak macam invisible person"

mudah, ringkas, diulang2 banyak kali supaya pelajar tau di kala mana mereka boleh bergurau,
ketika mane mereka boleh bertanya, ketika mana mereka boleh bertukar2 idea..
aku mengajar pelajar lelaki, cara percakapan, cara pengajaran pon kadang2 kasar.. kadang2 lembut..
ikut situasi..

pendek kata, hormatlah pelajar supaya mereka tau cara untuk hormat guru..
masuk ke kelas dan marah2, it was useless for me..
sebab objektif pengajaran tak kan tercapai..
i used to be student. i used to be naughty student. i used to be the best among the best student.
i wanna make my students be more better than myself.
the ideology must be transferred if it is positive and good for new generations..

p/s: senyumlah walaupon marah.. students yang nakal pon boleh dengar cakap kalo cikgu bertegas pada tempatnya.. =)

No comments: